• Strona główna
  • O nas
  • Władze i pracownicy
    • Władze
    • Pracownicy dydaktyczni
    • Sekretariat
  • Dydaktyka
    • Proces kształcenia i realizacja programu lektoratów
    • Regulamin
    • E-kursy na enauce
    • Zasady uznawalności efektów uczenia się
    • Egzaminy
    • Karty przedmiotu
  • Konsultacje
  • Plan zajęć
  • Dostępność
    • Deklaracja dostępności
    • Zasady oceniania wypowiedzi pisemnych studentów z orzeczeniem o dysleksji, dysgrafii i dysortografii
  • System Zapewnienia Jakości Kształcenia
    • Kierunkowy Zespół ds. Jakości Kształcenia
    • Ankietyzacja
    • Sprawozdania
    • Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
  • Projekty europejskie
  • Egzaminy międzynarodowe
    • TOEiC (forma papierowa)
    • Certyfikaty LanguageCert / LTE (forma zdalna)
    • English Score ((forma mobilna)
  • Konkursy
  • » Deklaracja dostępności
  • » Zasady oceniania wypowiedzi pisemnych studentów z orzeczeniem o dysleksji, dysgrafii i dysortografii
Wersja dla niedowidzacych
A A A

Dostępność » Zasady oceniania wypowiedzi pisemnych studentów z orzeczeniem o dysleksji, dysgrafii i dysortografii

Studium Nauki Języków Obcych UJD w Częstochowie

 

Zasady oceniania wypowiedzi pisemnych studentów z dysfunkcjami: dysleksją, dysgrafią i dysortografią

 

1.    Studium Nauki Języków Obcych UJD uwzględnia stwierdzoną i udokumentowaną dysleksję, dysgrafię i dysortografię studentów realizujących lektorat języka obcego.

2.   Student jest zobowiązany do przedstawienia prowadzącemu lektorat stosownego oświadczenia wydanego przez poradnię pedagogiczno-psychologiczną, niezależnie od daty wystawienia oświadczenia. Oświadczenie powinno zostać dostarczone do 15 października w semestrze zimowym lub 15 marca w semestrze letnim. W sytuacjach losowych dokument można dostarczyć w późniejszym terminie.

3.  Dysleksja, dysortografia i dysgrafia (bez innych orzeczeń, opinii, zaświadczeń lekarskich) nie uprawnia do wydłużenia czasu na kolokwium i egzaminie.

4.   W/w studenci przystępują do takich samych zadań na kolokwium i egzaminie jak studenci bez dysfunkcji. 

5.  Jeśli głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny pracy, wówczas możliwe jest zapisanie odpowiedzi do zadań na komputerze.

7.  W przypadkach indywidualnych, forma pisemna kolokwium/ egzaminu może zostać zmieniona na formę ustną (w zależności od stopnia zaawansowania danej dysfunkcji).

8.  Jeśli podczas kolokwium lub egzaminu, jednym z elementów jest zadanie Rozumienie ze słuchu, studenci z w/w dysfunkcjami mogą trzykrotnie odsłuchać nagranie. 

9.    Przy ocenie wypowiedzi pisemnej studentów z wymienionymi dysfunkcjami błędy ortograficzne i interpunkcyjne nie są brane pod uwagę. Wyjątek stanowi błąd ortograficzny zmieniający znaczenie wyrazu. Traktowany jest wówczas jako błąd językowy.

10.   Nie odejmuje się punktów w przypadku wystąpienia niżej wymienionych błędów (pod warunkiem braku zmiany znaczenia słowa):

a)    zapis fonetyczny

b)    zmieniona kolejność liter w wyrazie

c)    brakujące lub dodatkowe litery w wyrazie

d)    opuszczony koniec lub początek słowa

e)    mylenie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, takich jak „b” i „p”

f)      niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter.

 

 Przykłady błędów w języku angielskim

Poprawny zapis

Błędny zapis

1 pkt

0 pkt

 Rodzaj błędu

seat, know

sit, now

 

x

Zmiana znaczenia wyrazu

meet (I forma)

met

 

x

Zmiana znaczenia z I na II,III formę

teacher, black

ticzer, blek

x

 

Zapis fonetyczny

speak, people

spaek, poeple

x

 

Zmieniona kolejność liter

government, surprise

goverment, suprise

x

 

Brakujące litery w wyrazie

move, watch

Mouve, watche

x

 

Dodatkowe litery w wyrazie

allow, remember

llow, rememb

x

 

Opuszczony początek, koniec słowa

web

wep

x

 

Mylenie głosek

Poland, you

poland, You

x

 

Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter

 

 

Przykłady błędów w języku niemieckim

Poprawny zapis

Błędny zapis

1 pkt

0 pkt

 Rodzaj błędu

das Lied

das Lid

 

x

Zmiana znaczenia wyrazu

die Küche

die Kiche

x

 

Zapis fonetyczny

heute

huete

x

 

Zmieniona kolejność liter

die Arbeitszeit

die Arbeitzeit

x

 

Brakujące litery w wyrazie

der Deutschlehrer

der Deutschenlehrer

x

 

Dodatkowe litery w wyrazie

das Mädchen

Das Mädche

x

 

Opuszczony początek, koniec słowa

sprechen

schprechen

x

 

Mylenie głosek

Berlin

berlin

x

 

Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter

 

 


« wstecz
| O nas | Władze i pracownicy | Dydaktyka | Konsultacje | Plan zajęć | Dostępność | System Zapewnienia Jakości Kształcenia | Projekty europejskie | Egzaminy międzynarodowe | Konkursy

Valid XHTML 1.0 Strict

Online: 2 | Wszystkich wizyt: