Deklaracja dostępności » Zasady oceniania wypowiedzi pisemnych studentów z orzeczeniem o dysleksji, dysgrafii i dysortografii
Studium Nauki Języków Obcych UJD w Częstochowie
Zasady oceniania wypowiedzi pisemnych studentów z dysfunkcjami: dysleksją, dysgrafią i dysortografią
1. Studium Nauki Języków Obcych UJD uwzględnia stwierdzoną i udokumentowaną dysleksję, dysgrafię i dysortografię studentów realizujących lektorat języka obcego.
2. Student jest zobowiązany do przedstawienia prowadzącemu lektorat stosownego oświadczenia wydanego przez poradnię pedagogiczno-psychologiczną, niezależnie od daty wystawienia oświadczenia. Oświadczenie powinno zostać dostarczone do 15 października w semestrze zimowym lub 15 marca w semestrze letnim. W sytuacjach losowych dokument można dostarczyć w późniejszym terminie.
3. Dysleksja, dysortografia i dysgrafia (bez innych orzeczeń, opinii, zaświadczeń lekarskich) nie uprawnia do wydłużenia czasu na kolokwium i egzaminie.
4. W/w studenci przystępują do takich samych zadań na kolokwium i egzaminie jak studenci bez dysfunkcji.
5. Jeśli głębokość zaburzenia grafii uniemożliwia odczytanie i dokonanie prawidłowej oceny pracy, wówczas możliwe jest zapisanie odpowiedzi do zadań na komputerze.
7. W przypadkach indywidualnych, forma pisemna kolokwium/ egzaminu może zostać zmieniona na formę ustną (w zależności od stopnia zaawansowania danej dysfunkcji).
8. Jeśli podczas kolokwium lub egzaminu, jednym z elementów jest zadanie Rozumienie ze słuchu, studenci z w/w dysfunkcjami mogą trzykrotnie odsłuchać nagranie.
9. Przy ocenie wypowiedzi pisemnej studentów z wymienionymi dysfunkcjami błędy ortograficzne i interpunkcyjne nie są brane pod uwagę. Wyjątek stanowi błąd ortograficzny zmieniający znaczenie wyrazu. Traktowany jest wówczas jako błąd językowy.
10. Nie odejmuje się punktów w przypadku wystąpienia niżej wymienionych błędów (pod warunkiem braku zmiany znaczenia słowa):
a) zapis fonetyczny
b) zmieniona kolejność liter w wyrazie
c) brakujące lub dodatkowe litery w wyrazie
d) opuszczony koniec lub początek słowa
e) mylenie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, takich jak „b” i „p”
f) niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter.
Przykłady błędów w języku angielskim
Błędny zapis |
1 pkt |
0 pkt |
Rodzaj błędu |
|
seat, know |
sit, now |
|
x |
Zmiana znaczenia wyrazu |
meet (I forma) |
met |
|
x |
Zmiana znaczenia z I na II,III formę |
teacher, black |
ticzer, blek |
x |
|
Zapis fonetyczny |
speak, people |
spaek, poeple |
x |
|
Zmieniona kolejność liter |
government, surprise |
goverment, suprise |
x |
|
Brakujące litery w wyrazie |
move, watch |
Mouve, watche |
x |
|
Dodatkowe litery w wyrazie |
allow, remember |
llow, rememb |
x |
|
Opuszczony początek, koniec słowa |
web |
wep |
x |
|
Mylenie głosek |
Poland, you |
poland, You |
x |
|
Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter |
Przykłady błędów w języku niemieckim
Poprawny zapis |
Błędny zapis |
1 pkt |
0 pkt |
Rodzaj błędu |
das Lied |
das Lid |
|
x |
Zmiana znaczenia wyrazu |
die Küche |
die Kiche |
x |
|
Zapis fonetyczny |
heute |
huete |
x |
|
Zmieniona kolejność liter |
die Arbeitszeit |
die Arbeitzeit |
x |
|
Brakujące litery w wyrazie |
der Deutschlehrer |
der Deutschenlehrer |
x |
|
Dodatkowe litery w wyrazie |
das Mädchen |
Das Mädche |
x |
|
Opuszczony początek, koniec słowa |
sprechen |
schprechen |
x |
|
Mylenie głosek |
Berlin |
berlin |
x |
|
Niewłaściwe stosowanie małych i dużych liter |